PDA

View Full Version : fiji uvjagt hell yeaa

dkuvjagt
24th-July-2006, 07:44
Saa er fiske ministeren landet i fiji og har vakket de forste papegoeje fisk og snappers.

Jeg landede mandags og tog til nadi hvor jeg sov.
tirsdag var jeg ude og se paa sukkerroersmarker og moedte en flink gut i bussen som inviterede mig hjem til en kop tee og tapioka broed. Folk paa fiji er utroligt flinke og man bliver konstant inviteret ind til de forskellige man moeder isaer naar man rejser alene.
Paa hostellet om aftenen drak jeg Kava med nogle lokale gutter, kava er den toerrede knuste rod fra Piper emericum der er en plante i famillie med pepper. Drikken er brun og ligner muddervand, smagen ja den er retdaarlig men man vender sig til den da kava har en let lammende effekt paa tunge og laeber. Kava drikkes fra en skaal der gaar paa omgang og man snakker og fortaeller loegne historier imens man venter paa at kava drikken skal virke. Man bliver ikke paavirket, men snarere tung i kroppen og ligeglad med alt. Kava har tidligere vaeret forsoegt som middel mod stress og jeg tror at det maa vaere effektivt fordi man bliver meget afslappet. Muligvis er det ogsaa kava der er skyld i den saakaldte fiji time (feejee tiime) det faenomen at alting tager 3 gange saa lang tid paa fiji som andre steder...
Onsdag var jeg ude for at dykke ved sovi bay, kaempe mas med alt grejet i bussen inklusiv en 130cm harpun...
Ved sovi bay moeder jeg en lokal der venligt goer opmaerksom paa at den lokale landsby ejer koralrevet ved sovi bay og jeg skal spoerge om lov for at uvjage der. Da landsbyen ligger 3 km vaek tager jeg ud for at lufte kameraet istedet. Stroemmen er vildt staerk og jeg toer ikke gaa for taet paa rev passagen da stroemmen der vil vaere staerkere.
Jeg ser fine enhjoerning kirurg fisk og koral trout samt masser af papegoeje fisk.
Senere moeder jeg nogle lokale fra landsbyen der inviterer mig ind til landsbyen for at uvjage, jeg aftaler at moede min nye dykker nuddy Dony i Vatukarrassa naeste dag.
Jeg kommer naeste dag og vi tager ud for at fiske, donys bror er med som Cavvalero, dvs ham som faar fornoejelsen af at slaebe fiskene. Hvilket som bekendt kan vaere udfordrene i hajfyldt farvand.
Jeg skyder lidt forskellige kirurg fisk og emperors men de fleste skud gaar til at tilvende mig til den nye harpun. Det er en 130 cm kulfiber rob allen med 2*16mm elastikker og 7,5mm spyd, dvs lidt grovere grej end jeg er vant til og den er naese tung som et ondt aar og har rekyl som en riffel. Tilgendgaeld skyder den meget langt og den skyder konstant spydet fast i koral klippen.
Lidt senere ser jeg baade black og white tip reef shark samt grey reef shark. De er dog alle tre arter smaa og fredelige saa laenge man ikke fodrer dem.
Lidt senere kommer en lille groen skildpadde padlende forbi da jeg ligger og venter bag en koral knold. Donys bror hyler i snorkelen og peger gestikulerende paa skildpadden, Jeg ved at de lokale dykker fanger skildpadder men jeg har nu ikke taenkt mig at skyde dem. Derfor kigger jeg dovent rundt og lader som om jeg ikke har set skildpadden til broerens store frustration og hans snorkel lyde faar en hoejere og hoejere tone.
Dagen slutter med en spaende exit gennem surf breaken over koralerne hvilket faar minder fra tidligere uheld i braendingen til at traede frem. Men jeg har faaet laert lektien og venter til den store boelge har braekeet og svoemmer saa frem og rejser mig op og loeber ind.
Senere moeder jeg den lokale hoevding for vatukarrassa som er Donys onkel. Han har dykket meget og beundrer min harpun og lange svoemmefoedder som han straks genkender som godt grej, senere fortaeller han roever historier fra dengang der var fisk (og skildpadder) til. Han laerer mig blandt andet hvordan man kan kalde paa trevally ved at lave prutte lyde mellem laeberne. Det trick glaeder jeg mig til at proeve...
De lokale boern i landsbyen er i starten skraemte og gemmer sig bag deres moders skoerter men senere kommer de taettere paa og til sidst er de helt vilde med mig og foelger mig overalt hvor jeg gaar mens det raaber Koko koko (onkel onkel) en lille 3 aars pige bliver specielt glad for mig og hun kravler altid hen og saetter sig i skoedet paa mig naar vi sidder i skraedder stilling og spiser. Hun har valgt at kalde mig tukana (bedstefar) paa grund af mit hvide haar som jo kun gamle maend faar.
Meget soede boern der naesten giver mig lyst til selv at faa nogle unger og bare leve i vatukarrassa som pro uvjaeger. Jeg bliver dog kureret da den lille pige tisser i kjolen og saetter sig i en lille tis soe og graeder hjerte skaerende.
Dagen efter er vi ude og uvjage igen og jeg er blevet lidt mere fit, jet laget er nu endelig forbi og vi ligge og fisker paa en koral knold der gaar staar frit paa sandbunden paa 22m. Jeg spotter nogle enhjoerning kirurgfisk der svoemmer rundt dernede og jeg dykker forsigtigt ned. Jeg svoemmer de foerste 5 m indtil jeg bliver negativ og lader mig falde mod bunden mens jeg styrer med finnerne som ror. Jeg ladder mig lande paa bunden et stykke fra koral klippen og haaber en af de sky fisk vil forsoege at klemme sig forbi mig og klippen saa den dermed vil bringe sig paa skudhold.
Jeg ligger helt stille og forsoeger at hvirvle lidt sand op med haanden, tricket virker og fiskene bliver lidt nysgerrige og den stoerste fisk i flokken vaelger at passere indenom forbi klippen, jeg retter hurtigt ind og fisken speeder nervoest op, jeg rammer fisken yderst i halen men heldigvist bliver den haengende paagrund af det seje skind.
Et par hvidtippede revhajer kommer nysgerrigt taettere paa lokket til at lyden af den kaempende fisk, det begynder langsom at cruise rundt om koral knolden. Senere skyder jeg en spine foot rabbit fisk der desvaerre river sig af i overfladen, fisken hvirvler mod bunden skarpt forfulgt at hajerne der goer kort proces...
Naeste ligger jeg mig paa toppen af koral knolden og gemmer mig bag nede i en fordybning. Jeg spejder ud i det blaa i haab om en trevally skulle komme forbi. Jeg forsoeger forsigtigt at lave lidt pruttelyde og pludselig dukker en fin pearl snapper op. Jeg skyder den rent i et langskud men fisken vikler min harpun line ind i koralerne. Jeg efterlader fisken og gaar i overfladen, jeg jeg aander op til naeste dyk ser jeg hajerne naerme sig, hurtigt dykker jeg ned men kommer forsent da en revhaj allerede har taget fisken med ind i en hule, forgaeves banker jeg den paa halen med harpunen men den er allerede igang med at spise og jeg lader den faa fisken.
De naeste par dage er vejret for daarligt til dykning og vi tager til bryllup om soendagen. Dog er vejret ikke daarligere end at vi kan dykke da der bliver spottet en skildpadde der svoemmer i ring tydeligvist skadet. Aldrig har jeg set fijianere loebe saa hurtigt og vi smider hurtigt grejet ind i en pick up og hopper paa ladet. Vi koerer i rasende fart mod bugten hvor en dreng har set en skildpadde ligge og flappe rundt. Den er stadig paa stedet en smaa 500m ude og vi hopper i badeshortsne og svoemmer derud. Da vi naar skildpadden er den dykket lidt ned men ikke mere end den tydeligt kan ses paa 5m vand hvor den svoemmer i ring. Dony dykker ned og skyder den i nakken, i overfladen kan jeg gendkende den som en groen skildpadde. om aftenen spiser vi skildpadde i karry. I det hele taget er de lokale paa fiji ikke saa bekymrede om konservation af dyre arter og den lokale flyvende hund (ogsaa fredet) bliver ogsaa flittigt spist.
Soendag aften koerer jeg til suva med Dony og vores bil bryder sammen to gange undervejs og vi naar foerst til suva klokken 2 om natten, fiji time...
Idag tager jeg til Kadavu paa jagt efter giant trevally og dog tooth tuna. Desuden skulle der vaere fine muligheder for fugle kigning efter nogle af de endemiske fugle paa fiji. Ornitologien har fanget mig lidt paa det sidste og jeg har anskaffet mig en bog over fugleliver paa fiji. Indtil videre har jeg set broadbill kingfischer, fiji harrier, og en svale art jeg ikke kan huske navnet paa alle tre endemiske for fiji. Desuden er der de allestednaervaerende Nyah og jungle Nyah der er indfoert fra indien.
skriver igen naar jeg kommer hjem fra kandavu, forhaabentlig med masser af fangst rapporter.

fangst foerste dag. Koral trout, og forskellige kirurgfisk
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04134.jpg

Groen skilpadde, den aabnes som en daase...
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04149.jpg

Groen skilpadde nu aabnet
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04151.jpg

marked suva, groentsager og fisk
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04155.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04156.jpg

Jensen
25th-July-2006, 08:18
Ohøj Johan

Tak for go´nat historien!!! Husk nu at få lave et "rigtig" Fiji armbånd når nu du er derovre ik.

Hilsen,

Tatovøren

Jegedal
25th-July-2006, 13:43
Hejsa Johan.
Lyder som om du nyder turen og du skal nok få din GT!!

Glæder mig til at høre om dine fangster.

Jeppe

dkuvjagt
12th-August-2006, 02:24
Under konstruktion

Saa er jeg tilbage fra kadavu, jeg har vaeret plaget af meget daarligt vejr, halsbetaendelse samt en noget loessluppen mave...

Jeg har dykket astralope reef, verdens andet stoerste koral rev. Koralerne er helt fanomenale fordi der stort set ikke dykkes paa revene og fordi der ikke fisket med trwl, dynamit og hvad folk ellers kan finde paa.
Hajer er hverdag nu, grey reef, white tip, black tip og silver tip. Det er ogsaa sket flere gange at der har vaeret hajer inde og stjaele fisk fra spyddet. Tricket til at undgaa det er at traekke fisken til sig, hvilket virker lidt naturstridigt i starten. Jeg har endnu ikke set tiger eller oceanic white tip der som bekendt er noget mere voldsomme men de lokale siger de er almindelige.
Jeg moedte en lokal fisker paa faergen paa vej til kadavu, jeg stod og rodede med hans harpun faar at beundre den elegante maade han havde bundet to meget gamle harpun elastikker sammen. Vi faldt i snak og han inviterede mig til at bo hos ham paa den lille oe galore.
Jeg har sovet 10m fra vandet i telt og har brugt min tid paa at uvjage og intet andet. Om aftenen var der kava hos 10 tyske piger der lige var faerdige med gymnasiet og som var paa work camp i landsbyen. ork camp begrebet har jeg aldrig helt forstaet, man bruger 15.000 paa at rejse over og hjaelpe en landsby, og saa hjaepler man dem med almindeligt slave arbejde som at baere ting etc. Hvis man ville hjaelpe skulle man sende de 15.000 moenter til skolen i en kuvert...
Dykningen paa ydersiden af barriere revet har vaeret umuligjort det meste af tiden pa grund af vinden, har flere gange oensket mig mit vindsurf gear saa jeg kunne faa noget fornuftigt ud af den 12 sekundmeter og store swells.
Foerste dag jeg var ude med vilivio var inden for barriere revet, vi startede ud ved en skraent der gik fra nul meter og ned til 25m. Jeg laa i starten og dykkede lidt planloest og bare noed synet af de soelvtippede revhajer der svaevede elegant rundt paa deres store bryst finner.
Pludselig ser jeg en stor fisk sta midt paa sandbunden, sort med hvidt mave baelte og hvide laeber. Mavebaeltet faar den til at minde lidt om en af de grise min far havde engang. Det er en coral trout og den begynder langsomt at glide vaek. Jeg ved den er paa vej tilbage til sin hule og svoemmer langsomt efter den i overfladen. Jeg foelger den en 50 m og kommer til en koral knold af store plade koraller der danner en masse spraekker. Jeg dykker stille ned og sparker de foerste par meter og begynder a glide nedad med tyngdekraften. Grouperen svoemmer stadig stille og jeg styrer ind paa en skaerende kurs og holder op med at trykudligne for ikke at skraemme fisken med den knirkede lyd fra trykudligningen. Grouperen er naaet til indgangen af hulen og laener sig selvsikkert om paa siden for at faa et bedre indtryk af mig inden den forsvinder. Jeg skyder efter hjernen lige bag oejet og traeffer fisken nederst i bugen, de vaerste sted der taenkes kan. Grouperen saetter i en voldsom sprint ind i hulen, boejer mit spyd og river spyddet ud og forsvinder. Fuck jeg var sikker paa jeg havde den, et straffe spark med min 110 excalibur, men jeg skyder med en kraftig 130cm dobbelt rubber rob allen der giver rekyl som en hest sparker. Oev jeg vidste jeg skulle have traenet med den hjemme fra. Jeg forlader fisken og svoemmer mod overfladen, det kan ikke nytte at foelge efter fisken nu da den er i bagerste hjoerne af hulen kilet fast. Men efter 10 min vil den sansynligvis staa i indgangen og glo og jeg har chancen for at faa den aflivet.
Imens jeg venter ligger jeg og laver flere dyk til toppen af koral knolden, Det vaelter op med sweet lips der med store hvide blondine laeber svoemmer lige op til mig og begaar harikiri. De soelvtippede revhajer har faaet lidt mere fart paa og zoomer ind og kigger hver gang jeg skyder en fisk, ingen problemer endnu bare man faar fisken taaet paa smutter de igen.
Jeg ligger og traekker vejret roligt da jeg ser to soelvtippede svoemme ind i hulen til groupen lidt efter kan jeg se deres hale spidser piske rundt inde i moerket og en dyne af sand bliver blaest ud af hulen. Naa men saa forsvandt min daarlige samvittighed da over at have saaret en fisk.
Senere ligger jeg og venter og ser en fin green jobfish komme fra det blaa vand og kigge paa mig. Jeg laver et langt skudog rammer midt i fisken der laver et mega udloeb og landes uden problemer. Green jobfish skulle efter litteraturen vaere den svaereste fisk paa koral revet at skyde, det er det dog langt fra.

Dagene glider ind i hindanden men en roever historie nere: jeg har lige skudt en green jobfish mere ca 5 kg og den fraeser afsted med min boeje, jeg lader forsigtigt linen glide mellem fingerne fordi jeg ikke ved hvor sikkert jeg har ramt fisken. Pludselig kommer en fin spanish makrel taet paa og cirkler interreseret rundt. Hurtigt giver jeg boeje linen til vilivio og tager hans harpun, jeg dykker ned parralelt med fisken og ser uinterreseret vaek fra den, Spanish makrel er utroligt nysgerrige og den svoemmer lige op til mig og vender siden til. Jeg skyder den med vilivios undersea harpun der er den mest skod agtige harpunmaerke jeg nogen sinde har set, spyddet knaekker rygraden og jeg er heldig at lande 2 bluewater fisk paa 3min, lidt en rekord for mig.

Desuden har jeg brugt lang tid paa at jagte den uden tvivl mest sky fisk paa revet, Napoleonsfisken. Stor og dvask udseende svoemmer den fortrinsvist med bugfinnerne, den store pukkel paa hovedet giver den et lidt dinosaur agtigt udseende. Jeg er flere gange stoedt paa disse fisk og selv smaa paa 500gram er hysterisk sky. De svoemmer direkte til den naermeste hule og forsvinder ind i virvaret af ag gange og spraekker for aldrig at blive set igen. Jeg har lavet lange pyrsch hvor jeg har svoemmet mellem koral blokkende helt nede ved bunden og har over rasket de sky snappers, men napoleons har altid vidst jeg kom og har staaet med siden til paa 15 m afstand og bare gledet vaek som et andet rum skib.
Fisken er efterhaanden blevet en besaettelse for mig da jeg hoejere end andet elsker at jage de svaereste fisk. Den stoerste jeg har set var paa ca 50kg og forsvandt ind i en spraekke paa 10 gange 30 cm...

I starten havde jeg store problemer med at komme dybere end 25m, jeg har ellers laenge bildt mig ind at mit problem er det kolde og uklare vand i dk naar det kommer til at dykke dybt. Men her til sidst paa ferien gaar det bedre, isaer fordi jeg er blevet bedre til at lave laengere pauser i overfladen. Fik lavet nogle spektakulaere dyk til 30m paa naesten 3min. Det er noget der kunne imponere Vilivio som jeg boede med og hele landsbyen udraabte mig som helt. Fedt endelig at kunne imponere toeser ved at skyde fisk! en stor mangel ved de danske piger at de bare glor maerkeligt og smiler med et fjert udtryk i ansigtet naar man staar i baren og praler.
Det lykkedes da ogsaa at knuse hjertet paa en lokal pige med overskaeg der var stoerre end mit!

Jeg bedrev ogsaa en del jagt efter papegoejer, fisk altsaa. Jeg elsker disse sky kuloerte fisk der som mig elsker "blaa dykker spillet" Mig der venter bag en koral knold og en stime papegoeje fisk der svoemmer rundt inden for skudvidde dog har den stoerste fisk der er hannen placeret sig praecist uden for raekkevidde. Jeg fik dog skudt flere og fik til sidst knaekket noeden ved at pyrsche fiskene istedet. Langsom snigende svoemning langs vaeggende og saa pludselige poppe foran den store han. De er revets bedste spisefisk og smager specielt godt raa kun marineret i citron og soya

Jeg har ogsaa brugt en del tid paa at dyrke min korte interresse for ornitologi, jeg har stedset rundt i regnskoven og kigget efter endemiske papegoejer og duer. De kunne tydeligt hoeres men de var umuglige at se selv om jeg stod lige under traet. Hvilket har faaet mig bekraeftet mig i min tidligere teori om at jeg er en vand mand og at fugle er for boesser.
Af andre ting kan naevnes de ret gammeldags koensroller, maendene spiser aftens mad og kvinder og boern spiser resterne.
Ligeledes er det kvinder der vasker toej og renser fisk (nice). Men det gaar ogsaa den anden vej, jeg var paa faergen forpligtet til at slaebe alt bagage da jeg rejste tilbage med en lokal bedste mor, hun kunne ikke engang droemme om at baere sin haandtaske.

Jeg er pt i suva og boarder baaden imorgen, har lige snakket med nogle engelske boble blaesere der fortalte om dykningen paa nord kadavu. Jeg vidste da jeg kom til Kadavu det var det bedste sted men det var for dyrt og besvaerligt at rejse derop naar jeg havde moedt vilivio. De fortalte om Giant trevally og ragede armende ud til siderne som fulde lystfiskere. Dog tooth tuna saa store at armene er for korte og man bliver noed til at vise diameteren paa fisken med armenene mens man gentager (med engelsk accent) absolutely massive, real massive.
Hmmm det maa blive en anden gang nu gaar turen nordpaa men jeg kan se je kommer forbi flere rev passager hvor der maa vaere staerk stroem, Dog territorry

dkuvjagt
13th-August-2006, 08:05
Detalje fra 6-7 kg red snapper, en virkelig sky fisk jeg fangede den foerste svine nemt og havde derefter store problemer med at finde den rigtige teknik. Den reagerer overhovedet ikke hvis man ligger paa lur og den kan kun pyrshes eller overraskes i j\huler
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04161.jpg

Blandet fangst jack, coral trout, green job fish og spanish makrel
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04166.jpg

ca 5kg green jobfish, bemaerk de tydelige snapper taender der afsloerer dens famillie, den lever dog mere pelagisk end de fleste snappers
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04172.jpg

Den eneste papegoeje jeg saa nogenlunde taet paa, fanget af lokal jaeger
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04189.jpg

Landkrabbe
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04193.jpg

coral trouts, jeg fiskede med en erhvervsfisker og broedfoedte 3 famillier i to uger!

http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04198.jpg

Coral trout skudt skod agtigt... ca 20kg
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04206.jpg

den meget tasty steep head parrot fish 3 stk og banded parrotfisk 1 stk
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04228.jpg

Jungle vitilevu
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04229.jpg

Torben W Nielsen
13th-August-2006, 10:04
Hej.

Kanon spændende læsning.. hold ikke igen på billederne..

glæder mig til at høre mere fra din tur.

Torben:rolleyes:

dkuvjagt
25th-October-2006, 23:44
Så kom der update.

Kort og godt er fiji god uvjagt, dog skal man ud på yderrevene og drop offs eller undersøiske toppe for at få godt fiskeri. Fiskene er sky på grund af stort jagt tryk og de lokale ved kun hvor de gode steder er til mindre fisk da det er dem de skyder til gryden.

Men ja enjoy billederne

giant trevally 16 0g 20 kg (og vat arme)

http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/IMG_4093.jpg

spanish makrel massakre på en koral top ved en flod munding, super dårlig sigt men altså godt med fisk...
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC02654.jpg

Sejlfisk, fanget på håndline men stadig god lir
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC02578.jpg

gøjer
http://i36.photobucket.com/albums/e28/uvjagt/DSC04227.jpg

mortenkv
2nd-January-2010, 22:46
Har lige siddet og genlæst beretningen og alle fotosne... de varmer godt her omkring nytår!

Uha... det er jo lige før man får udlængsel (igen!)

Godt Nytår,
Morten

sepstrup
3rd-January-2010, 02:20
Ja jeg siger tak for at have bragt den op, jeg havde ikke læst den tidligere, fantastiske billeder og læsning :)

dm98101
3rd-January-2010, 21:52
med et enkelt ord.... "FANTASTISK" ;)

Clausgudum
4th-January-2010, 12:03
Hold kaja mand, feeeed tur. Kan kun drømme om en tur som det her...

KIW
5th-January-2010, 08:38
Tja, nogle gange er det bare knapt så fedt at være sat med familie/hus/bil.
Øv. Men mangler personligt nok lidt træning før fangster som Johans ville være en realitet alligevel ;)

Johan, du er sku skrap til det der UV-Jagt halløj :p